preskoči na sadržaj

Osnovna škola fra Pavla Vučkovića Sinj

Login
KNJIŽNIČNI KATALOG

 

KLIKOM NA SLIKU PRETRAŽUJETE KATALOG I TRAŽITE KNJIGE

 

 


 

 

DIGITALNI ŠKOLSKI LIST "POD KAMIČKOM"
Priloženi dokumenti:
Pod kamickom 2022.-2023..pdf

Brojač posjeta
Ispis statistike od 28. 10. 2013.

Ukupno: 28232
Ovaj mjesec: 344
Ovaj tjedan: 28
Danas: 28
Godišnji plan i program/Kurikulum

 

EKO-ŠKOLA

Naša škola je i dio
međunarodnog projekta
Eko-škola.
Međunarodne Eko- škole
su program osmišljen za provedbu
smjernica odgoja i obrazovanja
za okoliš na razini čitavih škola.
 
 
Reci NE nasilju!!!

Kalendar
« Svibanj 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
Prikazani događaji

Poznate tražilice

Časopisi

 

Mudre misli

  

 
CARNET WEBMAIL

Korisni linkovi


Školsko zvono
 
Jutarnja smjena
 
Sat Početak sata Kraj sata
1. 8,00 8,45
2. 8,50 9,35
3. 9,40 10,25
  Veliki odmor
4. 10,45 11,30
5. 11,35 12,20
6. 12,25 13,10
 
       
Zbornica

Hrvatski obrazovni portal za

učitelje razredne nastave

 

PRIJAVA NA STRUČNE SKUPOVE

Za djecu i obitelj

Online rječnik

 

           KLIKNI ME

Sinju grade...

Video razglednica Sinja

 

Povratak na prethodnu stranicu Ispiši članak Pošalji prijatelju
Učenici i njihove nedoumice o spolnosti
Autor: VESELA KODŽOMAN BARAĆ, 27. 11. 2014.

Ponukana znatiželjnim pitanjima učenika osmih razreda pišem ovaj članak, jer smatram da je važno redovito informirati mlade o važnosti zaštite i odgovornog spolnog ponašanja kako bi se izbjegle neželjene posljedice, spolno prenosive infekcije i neželjena trudnoća. Važno je sa stručnim suradnicima provesti program zaštite reproduktivnog zdravlja za učenike osmih razreda jer to su djeca starosti 14-15 godina i velika većina ih još nije stupila u prve spolne odnose! Znanje o rizicima i načinima zaštite temelj su prevencije bolesti i zaštite zdravlja. Važno je da prije započinjanja seksualnog života mlada osoba bude pravilno informirana i spozna koje sve mogućnosti postoje da bi što spremnije i sigurnije započela spolni život. Studije su potvrdile da spolna edukacija mladih, prije nego što steknu prvo seksualno iskustvo, pozitivno utječe na usvajanje navika odgovornog spolnog ponašanja.

Odgovorno spolno ponašanje podrazumijeva usvajanje obrazaca ponašanja i životnog stila koji doprinose zaštiti i unapređenju spolnog i reproduktivnog zdravlja, omogućavaju pozitivan pristup prema spolnosti, ostvarenje zadovoljavajućih i sigurnih spolnih iskustava, reprodukcije i željenog roditeljstva, te izbjegavanje mogućih neželjenih posljedica spolnog ponašanja, a to su u prvom redu spolno prenosive infekcije i neželjena (maloljetnička) trudnoća.

Dio mladih upušta se u rizična spolna ponašanja koja mogu imati negativna trenutačna (spolno prenosive infekcije i neželjena trudnoća) i dugoročna (kronične upalne bolesti, teškoće zanošenja i neplodnost, te zloćudne i životno ugrožavajuće bolesti) djelovanja na zdravlje.

Prema nizu istraživanja u Hrvatskoj, prosječna dob stupanja u spolne odnose je 17 godina za djevojke i 16 godina za dječake. Rane spolne odnose ima oko petina petnaestogodišnjaka u Hrvatskoj – 26 posto dječaka i 13 posto djevojčica (Izvor: Međunarodno istraživanje „Ponašanje u vezi sa zdravljem u djece školske dobi – The Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) 2009/2010“, HZJZ).

 

 


Istraživanje

Dobna granica stupanja mladih u seksualne odnose spustila se na 16 godina. Pokazalo je to istraživanje u kojem je sudjelovalo više od 2.000 učenika viših razreda srednje škole. Dok službene edukacije kroz predmet spolnog odgoja još nema, istražili smo što mladi misle i znaju o spolnosti, spolno prenosivim bolestima, zaštiti i gdje se educiraju.

'Dosta ljudi ne zna ništa o tome, a i ne saznaju dok ne ostanu trudni sa 16 godina', šali se Ena koja pohađa 2. razred gimnazije. 'Svi imamo internet, a u školi nemaju neka velika predavanja o tome, tako da mislim da bi mogli biti više educirani', smatra njezin školski kolega Toma.

Ispitivanje dr. Dubravka Lepušića koji posljednjih nekoliko godina provodi besplatnu spolnu edukaciju po školama pokazalo je da je 90 posto ispitanih učenika imalo rizičan spolni odnos. Njih tek 40 posto koristilo je kondom pri prvom odnosu, a 20 posto ne koristi nikakvu kontracepciju. 59 posto ispitanika imalo je spolni odnos alkoholizirano, a 13 posto pod utjecajem droge. Većina ih se sa seksom upozna u 16. godini. Većina učenika smatra da to nije prerano. 'S obzirom da nas tretiraju kao odrasle osobe to je isto nešto što odrasli rade', smatra Ena. 

Zbog emotivne i fizičke nezrelosti Lepušić ne preporučuje spolne odnose prije barem 16. godine. No, upozorava: 'Govoriti adolescentu sa 17, 18 ili 19 godina da nikako nema spolni odnos s obzirom na uvjete života, kulturu, tradiciju, način života ovdje u Hrvatskoj, po meni je glupo. Jednostavno zato jer oni to neće napraviti'.

S obzirom na to da službenog spolnog odgoja u školama nema, informacije većinom pronalaze na internetu. Ipak, većina mladih smatra da bi neka seksualna edukacija u školi bila pametna ideja. 'Neki pak imaju dovoljno slobodan odnos s roditeljima pa se može i tako dobiti informacija', kazala je Lorena.

Neki znaju mnogo, a drugi ništa. 'U trećem razredu rade čovjeka i onda vrlo, vrlo detaljno obrade i spolni sustav i znam da moja kolegica svake godine ostane iznenađena njihovim neznanjem', kazala je njihova razrednica Darja Gamoš Ševeljević.

Umjesto zabrana i ignoriranja stvarnosti mlade je važno educirati, kako bi oboružani kvalitetnim informacijama imali siguran ulazak u spolni život.

Odgodite spolne odnose dok ne budete spremni

Najučinkovitija i najpouzdanija metoda prevencije spolno prenosivih bolesti je apstinencija (suzdržavanje od spolnih odnosa). Spolni odnos nije jedini način iskazivanja ljubavi. Neki mladi imaju spolni odnos prije nego što su postali psihofizički spremni, pa zažale. Izbjegavanje (pre)ranog započinjanja seksualnog života znači ostvariti spolni odnos u punoj fizičkoj i psihičkoj zrelosti i onda kada Vi to želite – odnos koji će se temeljiti na ljubavi, poštovanju i uvažavanju želja i stavova oba partnera.

Koristite zaštitu

Pravilno i dosljedno korištenje kondoma pruža istodobnu zaštitu od HIV-a i mnogih drugih spolno prenosivih infekcija (SPI) i neželjene trudnoće te predstavlja brigu o vlastitom zdravlju i zdravlju partnera/ice.

Ne mijenjajte često spolne partnere

Veći broj seksualnih partnera povećava rizik od nastanka spolno prenosivih infekcija. Uzajamna vjernost u vezi dviju zdravih osoba pruža sigurnu zaštitu od HIV-a i drugih SPI.

Ne konzumirajte alkohol i droge

Konzumiranje alkohola i drugih psihoaktivnih sredstava utječe na sposobnost razboritog prosuđivanja i može dovesti do neopreznih postupaka – pod utjecajem alkohola ili droga možete učiniti nešto zbog čega ćete poslije zažaliti i povećava rizik za upuštanje u rizična ponašanja.


Anna Perkovic, IV. r.

Srednja škola Valpovo, Valpovo

Voditeljica: Jasna Ilicic

MLADI I SEKSUALNOST

ŠULJANJE KROZ ZABRANJENO PODRUČJE

LiDraNo

Čovjecanstvo je doseglo vrhunac. Letimo u svemir, otkrivamo nezamislive tajne, liječimo najteže bolesti i rušimo postavljene zakone otkrivanjem novih. Ljudi su superiorni, oni su vladari Zemlje i života na njoj. Ali što može jednoj takvoj mudroj rasi utjerati strah i stid u krv? I dok odrasli vješto skrivaju svoje znanje o toj temi, mi mladi živimo životom krcatim strahom i neznanjem. Jesmo li mi, potomci i buducnost superiorne rase, zaslužili da nam tek zapoceti životi budu upropašteni zbog stida od necega što je tako obicno i normalno, od necega što može biti tako lijepo, a opet tako smrtonosno i pogubno za našu mladost? Ljudi su slobodni, mogu birati. Zašto ne bi izabrali sigurniji put do srece, bez žrtvovanja i riskiranja?

Želja za otkricem žive li mladi u kicenoj laži i virtualnoj stvarnosti odvela me na razne strane.

Provela sam anketu u trecim razredima srednje škole koju pohađam, a dobiveni rezultati poticu na razmišljanje i traganje za dugorocnim rješenjem. 75% ucenika smatra da unatoc njihovom znanju treba uvesti spolni odgoj u škole i tvrde da bi ga redovito pohađali. Kao i ostale nastavne predmete, naravno. Kako živimo u konzervativnoj sredini i seks je nešto o cemu se mora šaputati, iznenađuju rezultati  pitanja. Na veliko zaprepaštenje starijih djelatnika škole i roditelja, 57% ucenika tvrdi da je spolno aktivno, a samo 33% tih ucenika osjeca strah od neznanja. Jesu li u pravu? Varaju li ih njihova znanja? Jer ipak, "krhko je znanje"....

lako je bez ikakvog iskustva na ovom podrucju, odlucila sam i casnu sestru pitati nekoliko stvari. Sestra Fides se u vecini svojih odgovora pozvala na rijeci Ivana Pavla ll., no o stanju u našoj školi je ipak rekla i svoje mišljenje. Ona s pravom smatra da su mladi puni informacija, ali da im je formiranje znanja o toj temi suvislo i nepotpuno, te bi bilo dobro uvesti spolni odgoj koji bi im pomogao u oblikovanju vlastite osobnosti. Zanimalo me je što misli o celibatu, tj. o svojoj odluci koja podrazumijeva lišavanje seksualnog života. Odgovorila mi je da se ljubav ostvaruje na dva razlicita nacina: u braku i u blaženstvu. Svakom po zasluzi ... Casna je, kao i uvijek, bila cvrsto na zemlji i nije se dala omesti mojim komentarima u svojim razmišljanjima i odlukama.

O istoj sam temi razgovarala i sa profesoricom iz biologije. Pitanja su bila nešto drugacija, ali sve se svelo na isto. Spolni je odgoj potreban u školama, jer kako mi je rekla profesorica Dizdar, mladi nisu dovoljno informirani o svojoj seksualnosti, spolnim bolestima i trudnoci. Ona smatra da se premalo (tek pet!) sati posvecuje reproduktivnom sustavu i tek u trecem razredu kada postoji mogucnost da je vec prekasno. Kroz gradivo biologije vrlo se malo o spolnosti može nauciti, ali program savršenog nam školstva ne dozvoljava više nastavnih sati o određenoj temi. Profesorica biologije smatra da bi bilo vrlo pozitivno kada bi se spolni odgoj uveo u škole, ali u obliku predavanja strucnjaka s manjom grupom ucenika jer je komplicirano raditi s djecom u vecim zajednicama. Ovaj nam je problem svima poznat.

Razmišljajuci o ovoj, vrlo zanimljivoj, temi nisam mogla ne otici kod gospodina Cutica, specijalista ginekologije i opstreticije. Doktor medicine Vitomir Cutic ima specijalisticku ginekološku ordinaciju u Valpovu i zanimao me je njegov kut gledanja na ovu temu. Razgovor s njim prenosim u cjelini:

Gospodine Cuticu, posjecuju li vas cesto mlade djevojke?

- Po mojoj procjeni, za ovih pet godina koliko ovdje radim, vjerujem da je negdje oko 500 djevojaka prvi pregled napravilo u mojoj ordinaciji. U mom poslu je izuzetno bitno uspostaviti kontakt s djevojkama, što mislim da sam i uspio.

Dolazi li vam puno mladih djevojaka sa slucajevima spolnih bolesti?

- Spolno se prenosiva bolest uglavnom u standardnom obliku hrvatskog književnog jezika smatra zaraznom bolešcu. O tome u mojoj ordinaciji nema puno podataka. To je vrlo rijetko i s te sam strane jako zadovoljan. S druge strane ima jako puno autoinfekcija o kojima se ne zna dovoljno.

Traže li od vas djevojke informacije o problemima vezanim uz spolni život?

- Vrlo cesto/ Pogotovo sada kada se informacije mogu dobiti i putem telefona.

Mislite li da kad bi postojao spolni odgoj u školama mladi ne bi toliko dolazili kod vas?

- Da. Spolni odgoj u školama uopce ne postoji i to je veliki problem. Djevojke i mladici uopce nisu dovoljno informirani spolnim odnosima. O takvim se pitanjima raspravljalo i prije 35 godina. Pitanja, dakle, ostaju ista, a problemi su se znatno nagomilali.

Nakon ovog poucnog i vrlo interesantnog razgovora odlucila sam uputiti par pitanja pedagogu naše škole profesoru Ivi Orlicu. Osim kao pedagog, profesor Orlic radi i u nastavi te je u svakodnevnom kontaktu s ucenicima. Temu je ocijenio vrlo ozbiljnom te se ponadao da ce mladi ljudi u buducnosti biti zreliji kada je rijec o seksualnosti. Ali hoce li im tada biti kasno? On smatra da je spolni nagon u doba puberteta vrlo izražen,da ga se teško može kontrolirati i ublažiti te da se ta energija može sublimirati u raznim aktivnostima, ali fizicki dio neumoljivo zahtjeva svoja prava. I tada se javljaju problemi! Pitala sam ga što on misli o spolnom odgoju u školi na što je on rekao da bi ga odmah trebalo uvesti jer je nemoguce sprijeciti spolne aktivnosti ucenika pa je nužno djelovati preventivno i svesti moguce negativne posljedice na minimum. Priznao je da profesori izbjegavaju ovu temu te da ona i dalje ostaje tabu tema današnjice u našem balkanskom društvu, što zbog neznanja, što zbog mogucnosti da razgovor bude krivo interpretiran. Razgovarali smo i o seksualnim odnosima prije braka na što je profesor Orlic rekao da sve ovisi koliko je tko sazrio za seksualni život, ali da ipak treba razmišljati o posljedicama na što ucenici najcešce zaborave.

lako sam na samom pocetku svoga istraživanja mislila da cu teško izvuci razmišljanja odraslih o ovoj temi, sugovornici su bili vrlo razgovorljivi i zahvaljujem im na tome. Šteta je što sve ostaje samo na rijecima. lako su nam voljni pomoci, prepustili su nas da se sami brinemo o sebi. I kako bi Pipsi rekli: "Seks u školi, tko ga voli nek' izvoli!"

Buducnost i dalje tece, rijeka života vuce ju u nepovrat. A covjecanstvo? Je li covjecanstvo uopce spremno prihvatiti promjene, živjeti s toliko željenim napretkom i usavršavanjem ako ne može shvatiti reprodukciju i svoju osobnost kao nešto iskonsko? Ljudi i dalje lete u svemir, lijece se do jucer neizljecive bolesti, ali primitivan um ostaje primitivan, nemocan i pasivan. Sve dok se covjecanstvo ne pomiri sa sobom nece se moci pomiriti ni sa svojom buducnošcu.

Ruke koje nas vode evoluirale su u svoj čelicni zagrljaj. Trenutak pocetka izgubio se u apsolutnosti. Sva vrata znanja su nam otvorena, osim neprobojne kapije neznanja koju ste zapecatili ...


Uloga odgojno-obrazovnih ustanova u prevenciji HIV-a

Uoči Svjetskog dana borbe protiv AIDS-a, koji se u cijelom svijetu obilježava 1. prosinca, Agencija za odgoj i obrazovanje u suradnji s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i sporta, Ministarstvom zdravlja i Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo, organizirala je 24. studenoga 2014. godine u Zagrebu stručno usavršavanje o ulozi odgojno-obrazovnih ustanova u prevenciji HIV-a/AIDS-a.

Iako je epidemija HIV-om u Hrvatskoj pod kontrolom, podaci pokazuju da se mladi u Hrvatskoj rizično spolno ponašaju. Tijekom 2013. godine u Klinici za infektivne bolesti dr. Fran Mihaljević 1 084 osobe dobrovoljno su se testirali na virus HIV-a, od kojih je 296  bilo u dobi od 16 do 25 godine. U toj dobnoj skupini tri su osobe bile pozitivne na HIV virus. 

HIV je smrtonosna infekcija, ali se antivirusnim lijekovima može vrlo uspješno liječiti. Zato je jako važno u ranoj fazi otkriti virus HIV-a i krenuti s terapijama. Mlade je potrebno kroz školski sustav educirati, a prvenstveno im treba razbiti predrasude o putovima prijenosa HIV virusa.

Kompletan izvještaj pročitajte na internetskim stranicama Agencije za odgoj i obrazovanje.

 

* Učenici i studenti mogu pomoć zatražiti u savjetovalištima pri Službama za školsku i sveučilišnu medicinu u zavodima za javno zdravstvo.

 

izvor:

dr. med. Tatjana Nemeth Blažić, specijalist epidemiologije,
Hrvatski zavod za javno zdravstvo

Služba za školsku i sveučilišnu medicinu

http://www.skole.hr/

 



Priloženi dokumenti:
_Zastita_reproduktivnog_zdravlja.ppt (1.46 MB)
Spolno_prenosive_bolesti.docx (16.88 KB)


[ Povratak na prethodnu stranicu Povratak | Ispiši članak Ispiši članak | Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju ]
preskoči na navigaciju